close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

להתחבר – סוגיות בזהות דתית של המתבגר הדתי

חנה רוזנברגיח כסליו, תשעג02/12/2012

הזהות הישראלית התורנית המודרנית מחפשת לעצמה שילוב בחברה הישראלית, והצעירים יותר מאיתנו מתמודדים בסתירות

תגיות:

כולנו חשים בתמורות המתרחשות בעולם שסביבנו שמשפיעות כל כך על אורח חיינו. תמורות אלו אינם מוגבלות רק לתחום הטכנולוגי. יסודות כמו חירות האדם ועצמיותו, יצירתיות, הקשבה לזרימה הפנימית, ריבוי האינטיליגנציות, פלורליזם, אוטונומיה לזכויות הפרט, נעשו חלק מתרבות הכלל, חלק מהשפה הערכית המשותפת. הרבה מזה גם מחלחל גם בנו הציבור התורני.

הזהות הישראלית התורנית המודרנית מחפשת לעצמה התאמה אינטלקטואלית ואידיאולוגית על מנת להשתלב בחברה הישראלית, והצעירים יותר מאיתנו מתמודדים בסתירות שנוצרו בין עולמם התורני לבין עולם פנימי עשיר של חוויות והתנסויות שבאות בין אם נרצה או לא מערכי הסביבה הלא תורנית.

בתהליך החינוכי נמצא היום צעיר דתי אחר. הוא לא בוחן את שאלת החיבור בין תורה וישראליות דרך מבחן רעיוני ,שיעורים במחשבה ובאמונה אלא במבחן החיים של ההתנסות המעשית. השאלות שנשאלות ע"י הצעירים הן שאלות של חיים והכלים בחיפוש אחר פשר החיים הם כישורי החיים. הם תובעים אחריות אישית, כנות, יושר, וחיפוש אחר חידת היעד האישי של כל אחד ואחת מהם לפני הקב"ה.

הציפיות הרוחניות שלהם מעצמם ומסביבתם הקרובה והרחוקה, גבוהות ומפותחות לאין ערוך מן הציפיות הזכורות לנו כשהיינו בגילם.

אלא שציפיות אלה נסתרות וכמעט לא מבוטאות. עולמם עשיר באופן מפתיע אך הוא אינו מכיל רעיונות מובנים, שיטתיים, כי אם דעות מקוריות, אינטואיציות חריפות וריגשיות. את מקומם הנפשי תופשים עתה לא דמויות הזדהות כמו תלמידי חכמים ומנהיגי אומה אלא אומנים מסוגים שונים והחברים. הם זקוקים "להתחבר", התחברות מבפנים, מושג טרנד עכשווי להם... וגם לנו.

הם יכולים לבחור ישיבה, בי"ס תיכון, אולפנא והמבחר המגוון הקיים במקומותינו מאפשר להתחבר למה שמושך מעניין ומדבר לכל אחד.

מוסיקה? ספורט? סיירות? בלי גמרא בבוקר? או עם גמרא באמצע המדבר? קולנוע? צילום? השוק מוצף, רק תתחברו...

מדרשות ישיבות הסדר מכינות קדם צבאיות, פזורות על פני כל הארץ וקוראות לצעירים למצוא את הנישה שלהם, את המקום שיאפשר להם להתפתח מבפנים, שיגע בנימים הדקים של החוויה יסייע לתשוקה הבילתי נילאת לביטוי עצמי.


חנה רוזנברג היא פסיכולוגית קלינית המתמחה בטיפול בסוגיות של משברים דתיים למתבגרים  

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה